Дислексія, дисграфія та інші навчальні труднощі. Поради для вчителів

 

Дислексія і дисграфія вимагають особливого підходу. Що не слід і що варто робити педагогам, які працюють з дітьми, у яких є дислексія, дисграфія, дискалькулія та інші навчальні труднощі?

(Дислексія або розлад читання — це не порушення інтелекту, слуху чи зору, а особливість мозку, що характеризується проблемами з читанням попри нормальний інтелект. Дисграфія — нездатність оволодіти письмом та навчитись читати за нормального розвитку інтелекту. Найчастіше присутнє в людей, які страждають на дислексію. Дискалькулія — порушення, що виражається в нездатності людини рахувати, розв’язувати математичні задачі. СДУГ — синдром дефіциту уваги з гіперактивністю, те саме, що й СПАУ — синдром порушення активності та уваги.)

✅ Не можна чекати, поки дитина переросте або «дозріє». Дислексія — це особливість, яка залишається з людиною назавжди, але завдяки корекції добре компенсується іншими вміннями.

✅ Не можна порівнювати дитину з дислексією з іншими дітьми! Ніщо так не руйнує самооцінку і не вбиває мотивацію, як усвідомлення того, що ти гірший за інших.

✅ Не можна змушувати дітей з дислексією більше писати і читати. Для дитини з дислексією процес обробки письмової інформації вкрай складний, тому вона надмірно напружується, швидко втомлюється і накопичує лише негативний досвід. Потрібно ділити завдання на дрібніші.

✅ Не можна дитину з дислексією і СДУГ садити на задню парту. У кращому випадку вона буде просто «витати в хмарах» і нічого не встигне за урок. У гіршому випадку від нудьги буде зривати урок, привертаючи до себе увагу. Садіть таку дитину не далі 2-го ряду парт, щоб у неї було якомога менше відволікаючих чинників.

✅ Не чекайте, що дитина з дислексією зможе працювати в темпі всього класу. Таким дітям для вивчення і сприйняття матеріалу, часто потрібно набагато більше часу, ніж для її однолітків.

✅ Дозволяйте дитині з дискалькулію і СДУГ користуватися лінійкою, калькулятором і навіть пальцями. Яка різниця, за допомогою чого дитина вирішить завдання і приклади? Важливо, щоб вона розуміла алгоритм і вміла ним користуватися самостійно.

✅ Не можна дитині з дислексією забороняти писати ручкою, яка стирається. Якщо у дитини буде можливість самостійно знайти і виправити помилку, це тільки додасть їй впевненості і знизить рівень тривоги під час письмових робіт.

✅ Не вимагайте від дитини з дислексією в якості тренування писати диктанти. Це марна, втомлива і часто принизлива для неї робота.

✅ Якщо дитина з дислексією не пройшла курсу корекції, то не знижуйте їй оцінки за почерк або орфографічні помилки, якщо тільки це не урок з мови. Потрібно оцінювати реальні знання дитини.

✅ Якщо у дитини дислексія і дисграфія і вона повільно пише, дайте їй додатковий час для виконання завдання.

✅ Давайте такій дитині можливість почати виконання письмового завдання раніше за інших.

✅ Використовуйте в роботі з дислексиком аудіозаписи або комп’ютер для записів під час уроку (особливо в умовах онлайн освіти на карантині).

✅ Давайте дитині з дислексією завдання, робочий зошит або сторінку, де частина завдання вже написана і потрібно менше писати.

✅ Пишіть іноді відповіді самі під диктовку такої дитини.

✅ Давайте приклади виконаного завдання для кращого розуміння завдання.

✅ Допомагайте такому учневі розбити завдання на маленькі кроки.

✅ Дозволяйте дитині писати друкованими або прописними буквами.

✅ Дати дитині зошит в лінієчку з похилими лініями, або зошит в зручну клітинку для математики.

✅ Давайте дитині зошит з об'ємними або різнокольоровими лініями, якщо так їй легше зрозуміти, де писати букви.

✅ Давайте дитині спробувати різні види ручок, олівців і спеціальних пристосувань для полегшення письма. (Товсті / тонкі / важкі / легкі, такі, що стираються тощо).

✅ Давайте можливість набирати текст на клавіатурі замість того, щоб писати ручкою.

Дорогі педагоги, не забувайте, щоб домогтися успіху, дитині з дислексією та іншими навчальними труднощами потрібна ваша допомога. Їй нелегко просити про допомогу, а коли вона просить, її не покидає відчуття сорому і відчуття, що вона дурніша за інших. Будь ласка, ставтеся терпляче до її старань і частіше пропонуйте свою допомогу.

За матеріалами Лори Закон,
Керівника Міжнародного центру DARON, методиста Міжнародної асоціації Дейвіса

https://www.facebook.com/DARONInternationalCenterDyslexiaCorrection/posts/2821007754882600