ПРОЄКТУВАННЯ СУЧАСНОГО ОНЛАЙН УРОКУ ІЗ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ЗА ДОПОМОГОЮ ЗВОРОТНОГО НАВЧАЛЬНОГО ДИЗАЙНУ «АВС»

 

    Якісна організація дистанційного та змішаного навчання – це те, що може сприяти подоланню освітніх втрат учнів та учениць. Перехід від більш звичного для кожного вчителя «живого спілкування» в класі до дистанційного навчання у різних форматах потребує розуміння і використання інших умінь і навичок вже цифрової дидактики. Отже, і навчати маємо з урахуванням усіх особливостей цифрового світу. Тому на базі КЗЗСО «Луцька гімназія №17» 29 жовтня 2024 року відбувся міський семінар-практикум учителів зарубіжної літератури за програмою підвищення кваліфікації педагогів від ГС «Освіторія»  під назвою «ДІЗНайся: про дистанційне та змішане навчання. Практичні аспекти», який відбувся за підтримки КЗ ЦПРПП (директор Куляк С. В.). Мета: навчити вчителів конструювати ефективні уроки для дистанційного та змішаного форматів навчання за допомогою сучасних педагогічних технологій, цифрових інструментів та сервісів.


Учасники семінару уявили, що цифровий урок – це пазл, який складається з чотирьох компонентів.

-        Перший – планування: етап, на якому ми визначаємо результат. Яким він має бути? Чи хочемо ми, щоб учні сформували компетентності? Які ці компетентності? Що зацікавить учнів та буде корисним?

-        Другий – дизайн уроку: від ключових питань, на які хочеться отримати відповідь, до змістових ліній, які будуть відповідями на ці запитання.

-        Третій – інструменти: елементи «конструктору», практичні та інтерактивні прийоми, які роблять його більш наповненим, з можливістю варіативності.

-         Четвертий – рефлексія: перевірка досягнутих цілей та зворотний зв’язок.

Зворотний дизайн – підхід, який починається з визначення очікуваних результатів навчання, а потім вивченням способів їх досягнення.

В основі цього методу лежить принцип ретельного розроблення цілей та оцінювання. Коли треба адаптувати урок з традиційного формату у онлайн або дистанційний.


Прямокутник: округлені кути: РЕЗУЛЬТАТИ

 Учителі зарубіжної літератури переформатували дизайн уроку, додали захопливі, ефективні, зрозумілі, перспективні деталі, адаптували урок до потреб часу та ситуацій. Враховували, що структура уроку має бути гнучкою, і вчителі повинні бути готові адаптувати її до потреб аудиторії та конкретних ситуацій.

Приклади таких уроків можна переглянути, перейшовши за QR-кодом.

Отже, цифрова дидактика стає ключовою складовою сучасного освітнього процесу, де роль учителя перетворюється на визначальний фактор успішності. Вчителі не просто передають знання, вони стають організаторами, мотиваторами та наставниками у цифровому світі. Цікаві уроки, завдяки їхній стимулюючій силі, не тільки привертають увагу, але й глибше викликають інтерес до навчання, сприяють більш глибокому розумінню матеріалу і розвитку критичного мислення. При цьому, адаптація традиційного навчання до цифрового формату стає необхідністю, що вимагає від вчителів нових навичок та гнучкості в підході до освітнього процесу.

Під час семінару учителі проєктували сучасний урок за допомогою дизайну «АВС», сторювали конструктор, який складався з певних пазлів. Це допомогло кожному вчителю мати чіткий алгоритм при розробці власного уроку. Рекомендації та настанови базувались на наукових розробках та принципах сучасного навчання: нейрофізіології навчання, універсального дизайну, «натхненного навчання», АВС навчання, зворотного дизайну тощо.