Опрацьовуємо інструктивно-методичні рекомендації МОН
Формування екологічної компетентності
Згідно з дорученням Прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля від 21.05.2024 №16412/0/1-24 пріоритетним завданням 2024/2025 навчального року визначено проведення комунікаційної кампанії щодо важливості дотримання правил ощадливого споживання електроенергії, що передбачає розширення соціокультурного компонента змісту освіти питаннями, пов’язаними з енергоефективністю й енергоетикетом і відповідальним споживанням.
Для залучення в освітній процес навчальних активностей, спрямованих на формування екологічної компетентності, МОН рекомендує виокремити в навчальних програмах очікувані результати навчання, які розгортають цю ключову компетентність, і передбачити роботу щодо їх досягнення на уроках і під час позаурочної діяльності.
Формування національно-патріотичної свідомості
В умовах воєнного стану посилюється важливість формування національно-патріотичної свідомості та активної громадянської компетентності в учнів. З цією метою МОН рекомендує використовувати в освітньому процесі:
- освітні матеріали, розроблені Управлінням стратегічних комунікацій Генерального штабу Збройних Сил України;
- посібник «Як говорити про російсько-українську війну в школі? Уроки стійкості, боротьби та перемог», мета якого – сприяти формуванню громадянської позиції учнів та учениць, навчити розрізняти факти і фейки, не піддаватися маніпуляціям і ворожій пропаганді;
- матеріали освітнього проєкту «ДіалогиПроВійну», який містить чотири відеорозмови учениці із ветеранами сучасної російсько-української війни на теми: «Що таке війна?», «Чому Росія прагне захопити Україну?», «Що таке сучасна російсько-українська війна?», «Повномасштабне вторгнення 2022» та методичні рекомендації для вчителів.
Наказом МОН від 30.07.2024 №1072 затверджено Концептуальні засади реформування історичної освіти в системі загальної середньої освіти. Документ не вносить зміни в чинні накази МОН, модельні навчальні програми, підручники тощо, проте окреслює напрям реформування навчання історії. Зміни, передбачені зазначеним документом, будуть поступовими, їм буде передувати підготовчий період для впровадження.
Оцінювання результатів навчання
Обов’язкові результати навчання, визначені в Держстандарті, мають бути досягнуті протягом опанування навчального предмета чи інтегрованого курсу освітньої галузі. Тому надзвичайно важливого значення набуває розподіл конкретних освітніх результатів у межах навчального року в 5, 6 та 7 класах. МОН рекомендує в календарно-тематичному плані визначити відповідність кожного очікуваного результату певній групі загальних результатів, якій необхідно досягти на уроці.
Відповідно до Рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання здобувачів освіти відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти семестрове оцінювання передбачає оцінювання груп загальних результатів за критеріями, що наведені в Додатках 1 та 2 до Рекомендацій. На підставі оцінок за окремі групи результатів виставляють загальну оцінку результатів навчання за семестр й фіксують їх у класному журналі та свідоцтві досягнень. Річне оцінювання здійснюють на підставі загальних оцінок за перший і другий семестри.
Модельні навчальні програми та навчальні програми
Педагогічні працівники закладу освіти обирають модельні навчальні програми на певний цикл повної загальної середньої освіти і не можуть змінювати їх усередині циклу, зокрема при переході від 5-го до 6-го класу. Водночас, для класів, які розпочнуть навчання на тому самому циклі у наступних роках можуть бути обрані модельні навчальні програми інших авторських колективів. Різні класи однієї паралелі можуть навчатися за різними модельними навчальними програмами.
Слід звернути увагу, що перед початком 2024/2025 навчального року було змінено модельні навчальні програми таких навчальних предметів:
Фізична культура. Наказом МОН від 22.08.2024 №1185 скорочено строк дії грифа модельних навчальних програм з фізичної культури для 5–6 і 7–9 класів до 31.08.2024 та надано гриф модельній навчальній програмі «Фізична культура. 5–9 класи» (авт. Баженков Є. В., Бідний М. В., Ребрина А. А., Данільченко В. О., Коломоєць Г. А., Дутчак М. В.);
Засади організації освітнього процесу
У 2024/2025 навчальному році освітній процес у закладах загальної середньої освіти організовується з дотриманням вимог Санітарного регламенту та має бути спрямованим на реалізацію Державних стандартів:
- початкової освіти (Постанова КМУ від 21.02.2018 № 87);
- базової середньої освіти (Постанова КМУ від 30.09.2020 № 898 зі змінами);
- базової та повної загальної середньої освіти (Постанова КМУ від 23.11.2011 № 1392).
Також заклади освіти мають врахувати досягнення впровадження реформи НУШ та подолання викликів, зумовлених особливостями освітнього процесу в умовах воєнного стану, зокрема і подолання освітніх втрат.
Слід звернути увагу, що 22.05.2024 сплив п’ятирічний перехідний період для чинного Українського правопису, затвердженого постановою КМУ від 22.05.2029 № 437. Тому в 2024/2025 навчальному році під час здійснення освітньої діяльності повне дотримання норм Українського правопису є обов’язковим.
Надання психологічної підтримки та безпека учасників освітнього процесу є пріоритетними напрямами діяльності закладу освіти.
Діагностика результатів навчання та навчальних втрат
Визначальне значення в навчанні має наступність, яка полягає в тому, що учень не лише переходить із класу в клас, а й в тому, що навчання наступного рівня логічно розгортається на основі попереднього.
З урахуванням того, що у Держстандарті базової середньої освіти визначено вимоги до обов’язкових результатів навчання для адаптаційного циклу навчання (на кінець 6 класу) і для циклу базового предметного навчання (на кінець 9 класу), МОН рекомендує на початку 2024/2025 навчального року провести діагностування, націлене на виявлення рівня навчальних досягнень учнів:
у 5 класі – визначених Держстандартом початкової освіти на рівні 4 класу;
у 7 класі – визначених Держстандартом базової середньої освіти на рівні 6 класу.
Це діагностування має прогностичний характер щодо рівня сформованості ключових та предметних компетентностей і, відповідно, подальшого планування роботи вчителя.
Діагностика також важлива для планування роботи щодо виявлення і подолання навчальних втрат. Така робота умовно складається з 3 етапів:
І етап. Виявлення навчальних втрат.
ІІ етап. Визначення ефективних стратегій щодо їх подолання та їх реалізація через різні активності учнів, які можуть включати:
адаптацію навчальних програм і календарно-тематичного планування;
доступний виклад навчального матеріалу, наявність різних типів завдань, вправ на діяльне опанування підлітками навчального матеріалу;
педагогічний інструментарій для стабілізації емоційного стану учнівства;
впровадження диференційованого навчання та формувального оцінювання.
ІІІ етап. Рефлексія результатів проведеної роботи.
Тож на початку 2024/2025 навчального року для діагностики навчальних втрат і розроблення стратегії щодо їх подолання МОН рекомендує провести діагностичне тестування. За його результатами слід запланувати відповідні заходи:
якщо більшість класу не виявляє розуміння певних базових знань або не виявляє умінь, які мали бути опановані в попередній період навчання – освітній процес потрібно спрямувати на опрацювання цього матеріалу або організувати види діяльності, які формують певні вміння чи знання;
якщо певні освітні втрати наявні лише у групи учнів – доцільно запроваджувати групові форми роботи з елементами взаємонавчання або організувати класи надолуження за рахунок навчальних годин для перерозподілу між освітніми компонентами.
Освітня програма та навчальний план
Організація освітнього процесу здійснювалася відповідно до освітніх програм, розроблених закладом освіти на основі Типових освітніх програм.
Для 5-7 класів освітні програми були складені на основі оновленої Типової освітньої програми для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти (наказ МОН від 09.08.2024 №1120).
Нова редакція Типової освітньої програми містить такі новації:
розподіл навчального навантаження між освітніми галузями / освітніми компонентами здійснено на основі мінімальної кількості годин базового навчального плану;
визначено години, які можна перерозподіляти між різними освітніми галузями або використовувати для вибіркових освітніх компонентів (міжгалузевих інтегрованих курсів, вибіркових курсів) та для індивідуальної роботи, зокрема з подолання освітніх втрат. Ці години можна використовувати для різних класів однієї паралелі, збільшуючи кількість годин на ті освітні компоненти, які є пріоритетними в конкретному класі;
збільшення годин на обов’язкові освітні компоненти здійснюють у межах максимальної кількості годин, визначеної для відповідної освітньої галузі в додатках до Типової освітньої програми.
Рішення про перерозподіл годин між освітніми галузями і навчальними предметами та/або інтегрованими курсами у межах освітньої галузі *ухвалює педагогічна рада закладу освіти.
Зазначений стандарт розроблено на заміну професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)», затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 23 грудня 2020 року № 2736.
Метою розроблення нового професійного стандарту було приведення його структури та змістового наповнення у відповідність до вимог Порядку розроблення, введення в дію та перегляду професійних стандартів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 травня 2017 року № 373, а також урахування досвіду використання професійного стандарту закладами освіти.
У професійному стандарті «Вчитель закладу загальної середньої освіти»:
визначено професійні кваліфікації;
окреслено можливі траєкторії здобуття професійних кваліфікацій залежно від здобутого ступеня освіти й спеціальності;
структуру опису компетентностей узгоджено із структурою дескрипторів Національної рамки кваліфікацій;
оптимізовано кількість компетентностей, необхідних для забезпечення виконання відповідних трудових функцій, тощо.
Міністерство освіти і науки України рекомендує використовувати професійний стандарт для:
розроблення освітніх програм підготовки фахівців за спеціальностями галузі знань «Освіта/ Педагогіка», іншими спеціальностями, що передбачають присвоєння професійної кваліфікації, визначеної цим професійним стандартом;
розроблення програм професійного розвитку педагогічних працівників та підвищення кваліфікації;
розроблення посадових інструкцій до відповідних посад;
оцінювання професійної діяльності педагогічних працівників, тощо.
Закони України
- Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану»
- Указ Президента України № 143/2022 від 16.03.22 року "Про загальнонаціональну хвилину мовчання за загиблими внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України"
- Закон України "Про освіту"
- Закон України "Про повну загальну середню освіту"
- Закон України "Про дошкільну освіту"
- Закон України "Про позашкільну освіту"
- Закон України "Про інноваційну діяльність"
- Закон України "Про забезпечення функціонування української мови як державної"
- Закон України "Про звернення громадян"
- Закон України "Про доступ до публічної інформації"
Розпорядження, рішення, постанови
- Постанова Кабінету Міністрів України від 25.07.2024 № 851 "Про затвердження Державного стандарту профільної середньої освіти"
- Постанова Кабінету Міністрів України від 23.07.2024 № 841 «Про початок навчального року під час воєнного стану в Україні»
- Постанова Кабінету Міністрів України від 05.07.2024 № 796 "Деякі питання надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти “Нова українська школа” у 2024 році "
- Розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.07.2024 № 632-р "Про затвердження плану заходів з реалізації Національної стратегії розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі на 2024 рік"
- Рішення Верховної Ради України від 07.06.2023 № 122 "Про затвердження рекомендацій слухань у Комітеті на тему "Освітін втрати й освітні розривина рівні загальної середньої освіти: вимірювання та механізми подолання"
- Розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.06.2024 № 527-р «Про схвалення Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації на 2024-2026 роки»
- Розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.04.2023 № 301-р "Про схвалення Концепції безпеки закладів освіти"
- Постанова Кабінету Міністрів України від 26.04.2022 № 483 "Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2019 р. № 530 і від 15 вересня 2021 р. № 957"
- Розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.08.2020 № 960-р "Про схвалення Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти)"
- Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988 "Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа” на період до 2029 року "
Накази Міністерства освіти і науки України
- Наказ МОН України від 10.10.2024 № 1451 "Про затвердження Концептуальних засад реформування профільної середньої освіти (академічні ліцеї)"
- Наказ МОН України від 29.08.2024 № 1225 «Про затвердження професійного стандарту «Вчитель закладу загальної середньої освіти»
- Наказ МОН України від 22.08.2024 № 1185 "Про скорочення строку дії грифів "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України", наданих модельним навчальним програмам з фізичної культури для закладів загальної середньої освіти, та надання грифа "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України" модельній навчальній програмі "Фізична культура. 5-9 класи" для закладів загальної середньої освіти"
- Наказ МОН України від 07.08.2024 р. № 1112 «Про затвердження порядку та умов здобуття загальної середньої освіти в комунальних закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні (зареєстрований у Міністерстві юстиції України 08 серпня 2024 року за № 1222/42567)»
- Наказ МОН України від 02.08.2024 № 1093 "Про затвердження рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання"
- Наказ МОН України від 19.06.2024 № 881 "Про проведення всеукраїнського конкурсу "Учитель року-2025"
- Наказ МОН України від 14.06.2024 № 855 "Про затвердження Порядку надання професійної підтримки та допомоги педагогічним працівникам (здійснення супервізії)"
- Наказ МОН України від 13.06.2024 № 836 «Про внесення змін у методичні рекомендації щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні»
- Наказ МОН України від 21.12.2023 № 1547 "Про затвердження порядку проведення національного мультипредметного тесту (зареєстрований у Міністерстві юстиції України 03.01.2024 за № 15/41360)
- Наказ МОН від 27.12.2023 року № 1575 «Про надання грифа «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» модельним навчальним програмам для закладів загальної середньої освіти»
- Наказ МОН України від 27.11.2023 № 1449 "Про надання грифа "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України" модельним навчальним програмам для закладів загальної середньої освіти"
- Наказ МОН України від 06.09.2023 № 1090 “Про надання грифа “Рекомендовано Міністерством освіти і науки України” модельним навчальним програмам для закладів загальної середньої освіти”
- Наказ МОН України від 18.08.2023 № 1014 "Про затвердження типової освітньої програми для навчання дітей, які виїхали з України внаслідок повномамасштабного вторгнення російської федерації і здобувають освіту одночасно в закладах освіти країни перебування та України"
- Наказ МОН України від 07.06.2023 № 705 "Про проведення всеукраїнського конкурсу "Учитель року-2024"
- Наказ МОН України від 18.05.2023 № 589 "Про затверження плану основних заходів цивільного захисту Міністерства освіти і науки України на 2023 рік"
- Наказ МОН України від 15.05.2023 № 563 "Про затвердження методичних рекомендацій щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні"
- Наказ МОН України від 15.05.2023 № 560 “Про затвердження Типової програми підвищення кваліфікації практичних психологів закладів освіти “Психолого-педагогічні методи та інструменти роботи з психологічною травмою, обумовленою воєнним станом”
- Наказ МОН України від 20.03.2023 року № 318 «Про організацію та проведення у 2023 році національного мультипредметного тесту»
- Наказ МОН України від 13.02.2023 № 145 "Про затвердження графіка проведення всеукраїнського конкурсу «Учитель року» у 2024 - 2028 роках"
- Наказ МОН України від 03.02.2023 № 110 "Про надання грифу «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» підручникам для 1 класу закладів загальної середньої освіти"
- Наказ МОН України від 11 січня 2023 року № 19 «Про звільнення від проходження державної підсумкової атестації учнів, які завершують здобуття початкової та базової загальної середньої освіти, у 2022/2023 навчальному році»
- Наказ МОН України від 23.12.2022 № 1167 "Про внесення змін до пункту 4 наказу МОН України від 30 вересня 2022 року № 870"
- Наказ МОН Україїни від 12 жовтня 2022 року № 905 "Про затвердження Типової програми підвищення кваліфікації керівників закладів загальної середньої освіти, які впроваджують новий Державний стандарт базової середньої освіти"
- Наказ МОН від 12 жовтня 2022 року № 904 «Про затвердження Типової програми підвищення кваліфікації вчителів закладів загальної середньої освіти, які впроваджують новий Державний стандарт базової середньої освіти»
- Наказ МОН від 30.09.2022 № 869 “Про проведення конкурсного відбору підручників (крім електронних) та посібників для здобувачів повної загальної середньої освіти та педагогічних працівників у 2022-2023 роках (1 клас)”
- Наказ МОН України від 28.09.2022 № 862 "Про проведення другого туру всеукраїнського конкурсу «Учитель року - 2022» та внесення зміни до наказу Міністерства освіти і науки України від 29.09.2021 № 1034 і визнання такими, що втратили чинність, наказів Міністерства освіти і науки України від 21.02.2022 No 212, від 01.04.2022 № 285 "
- Наказ МОН України від 26.09.2022 № 857 "Про внесення змін до графіка проведення другого туру всеукраїнського конкурсу «Учитель року» у 2019-2023 роках
- Наказ МОН від 09.09.2022 р. № 805 “Про затвердження Положення про атестацію педагогічних працівників”
- Наказ МОН України від 08.08.2022 № 715 "Деякі питання проведення у 2023 році зовнішнього незалежного оцінювання результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти"
- Наказ МОН України від 08.08.2022 № 707 "Про затвердження Інструкції з ведення ділової документації у закладах загальної середньої освіти в електронній формі"
- Наказ МОН України від 06.06.2022 № 527 "Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти України та визнання таким, що втратив чинність, наказу МОН України від 16.06.2015 № 641"
- Наказ МОН України від 13.05.2022 № 438 "Про деякі питання зарахування до закладів загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні"
- Наказ МОН України від 01.04.2022 № 290 "Про затвердження методичних рекомендацій щодо окремих питань завершення 2021/2022 н.р."
- Наказ МОН України від 28.03.2022 № 274 "Про деякі питання організації здобуття загальної середньої освіти та освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні"
- Наказ МОН України від 28.02.2022 № 232 "Про звільнення від проходження державної підсумкової атестації учнів, які завершують здобуття початкової та базової загальної середньої освіти у 2021/2022 н.р. (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 03 березня 2022 року за № 283/37619)"
- Наказ МОН України від 10.12.2021 № 1340 «Про затвердження Типової програми підвищення кваліфікації педагогічних працівників з розвитку цифрової компетентності»
- Наказ МОН України від 27.10.2021 № 1141/4088 “Про затвердження Концепції розвитку щоденного спорту в закладах освіти”
- Наказ МОН України від 25.10.2021 № 1128 "Про затвердження Положення про педагогічну інтернатуру"
- Наказ Міністерства економіки України від 19.10.2021 № 755-21 "Про затвердження професійного стандарту "Вихователь закладу дошкільної освіти"
- Наказ Міністерства економіки України від 28.09.2021 № 620-21 "Про затвердження професійного стандарту "Керівник (директор) закладу дошкільної освіти"
- Наказ Міністерства економіки України від 17.09.2021 № 568-21 "Про затвердження професійного стандарту "Керівник (директор) закладу загальної середньої освіти"
- Наказ МОН України від 12.07.2021 № 795 "Про надання грифа "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України" модельним навчальним програмам для закладів загальної середньої освіти"
- Модельні навчальні програми для 5-9 класів Нової української школи
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 02.07.2021 № 767 "Деякі питання виготовлення, видачі та обліку документів про початкову освіту (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 13.08.2021 за № 1069/36691)"
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 19.02.2021 № 235 "Про затвердження типової освітньої програми для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти"
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.01.2021 № 33 "Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) нова редакція"
- Презентація "Базовий компонент дошкільної освіти" (нова редакція)
- Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України 23.12.2020 № 2736-20 "Про затвердження професійного стандарту за професіями "Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти", "Вчитель закладу загальної середньої освіти", "Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)"
- Наказ МОН України від 03.07.2020 № 889 "Про затвердження Типового переліку обладнання та інвентарю для фізкультурно-спортивних приміщень закладів освіти, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти"
- Наказ МОН України від 29.04.2020 № 574 "Про затвердження типового переліку засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів і STEM-лабораторій"
Листи Міністерства освіти і науки України
- Лист МОН України від 03.09.2024 № 6/679-24 "Про організацію освітнього процесу осіб з особливими освітніми потребами у 2024/2025 навчальному році"
- Лист МОН України від 30.08.2024 № 1.1/15776-24 "Про інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів/інтегрованих курсів у закладах загальної середньої освіти у 2024/2025 навчальному році"
- Лист МОН України від 23.08.2024 № 1/15281-24 "Про організацію 2024/2025 навчального року в закладах загальної середньої освіти"
- Лист МОН України від 19.08.2024 № 1/14910-24 "Про умови та порядок проведення всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2025»
- Лист МОН України від 10.06.2024 року №1/10245-24 «Про стабілізацію роботи об’єднаної енергетичної системи України»
- Лист МОН України від 05.06.2024 року № 1/9979-24 «Про підготовку закладів освіти до нового навчального року та проходження осінньо-зимового періоду 2024/2025 року»
- Лист МОН України від 05.06.2024 року № 1/9930-24 «Про надання роз’яснень щодо формування 1-х класів з 01.09.2024 та розподілу освітньої субвенції»
- Лист МОН від 27.11.2023 № 1/18679-23 “Про забезпечення виконання наказу МОН від 02 жовтня 2023 року № 1183”
- Лист МОН України від 03.11.2023 № 1/17310-23 "Щодо окремих питань організації освітнього процесу в умовах воєнного стану"
- Лист МОН України від 27.10.2023 № 1/16742-23 "Про застосування державної мови"
- Лист МОН України від 13.09.2023 № 1/13842-23 "Щодо реалізації проєкту «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність в освіті»
- Лист МОН України від 12.09.2023 № 1/13749-23 "Про інструктивно-методичнірекомендації щодо викладання навчальних предметів/інтегрованих курсів у закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному році"
- Лист МОН України від 31.08.2023 № 1/13094-23 "Про організацію освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2023/2024 навчальному році"
- Лист МОН від 28.08.2023 № 1/12816-23 "Про проведення першого уроку"
- Лист МОН від 23.08.2023 № 1/12626-23 "Про умови та порядок проведення всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2024»
- Лист МОН від 21.08.2023 №1/12492-23 “Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти у 2023/2024 навчальному році”
- Лист МОН від 21.08.2023 № 1/12490-23 «Про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2023/2024 навчальному році»
- Лист МОН від 16.08.2023 № 1/12186-23 "Про організацію 2023/2024 н.р. в закладах загальної середньої освіти "
- Лист МОН від 14.08.2023 № 1/12038-23 "Про переліки навчальної літератури та навчальних програм, рекомендованих Міністерством освтіи і науки України для використання в освітньому процесі закладів освіти у 2023/2024 навчальному році"
- Лист МОН від 11.08.2023 № 1/11938-23 "Щодо методичних рекомендацій"
- Методичні рекомендації для закладів загальної середньої освіти, які є учасниками інноваційного освітнього проєкту всеукраїнського рівня за
- темою «Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення для закладів загальної середньої освіти в умовах реалізації Державного стандарту базової середньої освіти» щодо особливостей організації освітнього процесу на другому циклі базової середньої освіти - базове предметне навчання (7-9 рік навчання)
- Лист МОН від 03.08.2023 № 1/11479-23 "Про методичні рекомендації "Безпечне освітнє середовище: Надання індивідуальної підтримки учням з особливими освітніми потребами під час підготовки до реагування на надзвичайні ситуації"
- Лист ІМЗО від 01.08.2023 № 1242 “Методичні рекомендації щодо розвитку STEM-освіти в закладах загальної середньої та позашкільної освіти у 2023/2024 навчальному році”
- Лист МОН від 20.06.2023 № 1/8820-23 "Про організацію безпечного освітнього простору в закладах дошкільної освіти та обладнання укриттів"
- Лист ІМЗО від 26.06.2023 21/08-1088 "Про підвищення кваліфікації педагогічних та науково-педагогічних працівників"
- Лист МОН України від 31.05.2023 № 4/1798-23 "Про організацію діяльності закладів дошкільної освіти в літній період в умовах воєнного стану"
- Лист МОН України від 17.05.2023 № 1/6990-23 "Про підготовку закладів освіти до нового навчального року та проходження осінньо-зимового періоду 2023/24 року
- Лист МОН України від 27.01.2023 №1/1274 «Про право працівників закладів освіти займатися викладацькою діяльністю в своєму закладі освіти»
- Лист МОН України від 20.12.2022 №1/15511-22 «Про методичні рекомендації щодо впровадження професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти»
- Лист МОН України від 21.10.2022 № 1/12392-22 "Про атестацію та підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів дошкільної освіти у період воєнного стану в Україні"
- Лист МОН України від 06.10.2022 № 1/11743 «Про забезпечення якості освітнього процесу в закладах дошкільної освіти за результатами дослідження ECERS-3"
- Методичні рекомендації з питань забезпечення якості освітнього процесу в закладах дошкільної освіти за результатами дослідження ECERS-3
- Лист МОН України від 29.09.2022 № 1/11471-22 "Про роботу асистентів учителя"
- Лист МОН України від 16.09.2022 № 1/10848-22 "Щодо поділу на групи при вивченні навчального предмета "Технології" у 5 та 10-11 класах закладів загальної середньої освіти"
- Лист МОН України від 26.08.2022 № 1/9816 "Про кадрове забезпечення початкової військової (допризовної) підготовки у закладах освіти"
- Лист Міністерства освіти і науки України від 19.08.2022 № 1/9530-22 “Про інструктивно-методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів/інтегрованих курсів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році”
- Інструктивно-методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році
- Додаток 1. Психологічні аспекти організації освітнього процесу в умовах воєнного/післявоєнного стану
- Лист МОН України від 22.06.2022 № 1/6894-22 "Про методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти в літній період"
- Лист МОН України від 10.06.2022 № 1/6267-22 «Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти України»
- Лист МОН України від 03.06.2022 № 1/6015-22 "Про методичні рекомендації впровадження професійного стандарту керівника (директора) закладу дошкільної освіти"
- Лист МОН України від 01.06.2022 № 1/5895-22 "Про організацію фізкультурно-оздоровчої роботи під час літніх канікул"
- Лист МОН України від 30.05.2022 № 1/5735-22 «Про запобігання та протидії домашньому насильству в умовах воєнного стану в Україні»
- Лист МОН України від 25.04.2022 № 1/4428-22 «Про методичні рекомендації»
- Додаток до листа МОН України від 25.04.2022 № 1/4428-22 «Про методичні рекомендації щодо проведення просвітницької роботи з учасниками освітнього процесу в закладах дошкільної освіти з питань уникнення враження мінами, вибухонебезпечними предметами та ознайомлення з правилами поводження в надзвичайних ситуаціях»
- Лист МОН України від 22.04.2022 № 1/4396-22 "Про освітні програми"
- Лист Директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти МОН України від 20.04.2022 № 4/636-22 "Про деякі можливості підвищення якості занять з фізичної культури"
- Лист МОН України від 16.04.2022 № 1/4202-22 "Щодо зарахування до 1-го класу закладів загальної середньої освіти"
- Лист МОН України від 12.04.2022 № 1/4068-22 "Що недопущення участі неповнолітніх у наданні інформації ворогу про військові позиції Збройних сил України"
- Лист МОН України від 04.04.2022 № 1/3872-22 "Про методичні рекомендації «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій"
- Додаток. Методичні рекомендації «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій»
- Лист Департаменту освіти і науки Сумської ОВА від 04.04.2022 № 08-13/1905 "Про забезпечення психологічної стійкості учасників освітнього процесу"
- Лист ІМЗО від 01.04.2022 № 22.1/10-432 "Щодо проведення наймасштабнішого Всеукраїнського уроку фізичної культури"
- Лист МОН України від 02.04.2022 № 1/3845-22 "Про рекомендації для працівників закладів дошкільної освіти на період дії воєнного стану в Україні"
- Додаток 1. Методичні рекомендації щодо здійснення освітньої діяльності з питань дошкільної освіти на період дії правового режиму воєнного стану
- Додаток 2. Щодо здійснення заходів захисту вихованців під час освітнього процесу в умовах воєнного стану та надзвичайних ситуацій
- План реагування на надзвичайні ситуації вихователя закладу дошкільної освіти
- Лист МОН України від 29.03.2022 № 1/3737-22 "Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні"
- Лист МОН України від 29.03.22 року №1/3725-22 "Про організацію освітнього процесу в початковій школі в умовах воєнного часу"
- Лист МОН України від 25.03.2022 № 1/3663-22 «Щодо запобігання торгівлі людьми в умовах воєнної агресії»
- Лист МОН України від 17.03.2022 № 1/3485-22 "Про методичні рекомендації"
- Додаток 1 до листа МОН України від 17.03.2022 № 1/3485-22 "Про методичні рекомендації"
- Додаток 2 до листа МОН України від 17.03.2022 № 1/3485-22 "Про методичні рекомендації"
- Лист МОН України від 17.03.21 року № 1/3475-22 "Про зарахування до закладів дошкільної освіти дітей із числа внутрішньо переміщених осіб"
- Лист МОН України від 07.03.2022 № 1/3378-22 "Про практику застосування трудового законодавства у галузі освіти і науки під час дії правового режиму воєнного стану"
- Лист МОН України від 07.03.2022 № 1/3370-22 "Про оплату праці працівників закладів освіти під час призупинення навчання"
- Лист МОН України від 6 березня 2022 року № 1/3371-22 «Про організацію освітнього процесу»
- Лист Міністерства освіти і науки від 29.10.2021 № 1/9-651 "Про обсяг і характер домашніх завдань учнів загальноосвітніх навчальних закладів"
- Лист Міністерства освіти і науки України від 07.04.2021 № 1/9-188
- Лист Міністерства освіти і науки України від 10.03.2021 № 1/9-128 "Щодо необхідності проведення додаткових профілактичних заходів в середовищі дітей та підвищення обізнаності батьків"
Державні стандарти
- Державний стандарт початкової освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 24.08.219 № 688)
- Державний стандарт базової середньої освіти
- Державний стандарт профільної середньої освіти
Професійні стандарти
- Професійний стандарт "Керівник (директор) закладу загальної середньої освіти"
- Професійний стандарт за професіями "Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти", "Вчитель закладу загальної середньої освіти", "Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)"
- Професійний стандарт "Вчитель закладу загальної середньої освіти"
- Професійний стандарт "Керівник (директор) закладу дошкільної освіти"
- Професійний стандарт "Вихователь закладу дошкільної освіти"
Інші нормативні документи
- Збірник нормативних документів щодо роботи закладів освіти на період карантину у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)
- Закон України про повну загальну середню освіту
Постанови КМУ:
- Постанови КМУ від 28.07.2023 №782 «Про початок навчального року під час воєнного стану в Україні»
- «Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти» від 30.09.2020 № 898
- «Про затвердження Порядку ведення обліку дітей дошкільного, шкільного віку та учнів» від 13.09.2017 № 684
- Постанова № 10 від 06.09.21 Про затвердження протиепідемічних заходів у закладах освіти на період карантину у зв'язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)
НАКАЗИ МОН:
- «Про затвердження Положення про інституційну форму здобуття загальної середньої освіти» від 23.04.2019 № 536
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 07 червня 2023 р. № 705 «Про проведення всеукраїнського конкурсу “Учитель року-2024″»
- «Про затвердження методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах загальної середньої освіти» від 30.11.2020 № 1480
- ІНСТРУКТИВНО-МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році
НАКАЗИ МОЗ:
ЛИСТИ МОН:
- Про інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів/інтегрованих курсів у закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному році.
Лист Міністерства освіти і науки України від 24 серпня 2023 р. № 1/12702-23 «Щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2023/2024 навчальному році»
- Лист МОН від 28 серпня 2023 р. № 1/12816-23 «Про проведення Першого уроку»+ методичні рекомендації
- Лист МОН №1/12186-23 від 16.08.2023 “Про організацію 2023/2024 навчального року в закладах загальної середньої освіти”
- Структура 2023/2024 навчального року (Інфографіка)
- Наказ Міністерства освіти і науки від 14.07.2023 № 853 «Про проведення Всеукраїнських учнівських Інтернет-олімпіад у 2023/2024 навчальному році»
- Лист Міністерства освіти і науки України від 21 серпня 2023 р. № 1/12490-23 «Про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2023/2024 навчальному році»
- Методичні рекомендації «Безпечне освітнє середовище: Надання індивідуальної підтримки учням з особливими освітніми потребами під час підготовки до реагування на надзвичайні ситуації»
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 07 червня 2023 р. № 705 «Про проведення всеукраїнського конкурсу “Учитель року-2024″»
Лист Міністерства освіти і науки України від 24 серпня 2023 р. № 1/12702-23 «Щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2023/2024 навчальному році»
Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у 2022-2023 навчальному році
- Методичні рекомендації щодо викладання іноземних мов у 2022/2023 навчальному році .
- Методичні рекомендації щодо викладання зарубіжної літератури у 2022/2023 навчальному році .
- Методичні рекомендації щодо викладання інформатики у 2022–2023 навчальному році .
- Методичні рекомендації щодо викладання математики у 2022–2023 навчальному році .
- Методичні рекомендації щодо викладання хімії у 2022–2023 навчальному році .
- Методичні рекомендації щодо викладанняфізики та астрономії у 2022–2023 навчальному році .
- Методичні рекомендації щодо викладання української мови у 2022–2023 навчальному році.
- Методичні рекомендації щодо викладання української літератури у 2022–2023 навчальному році .
- Методичні рекомендації щодо викладання біології, екології та природничих наук у 2022–2023 навчальному році .
- Методичні рекомендації щодо викладання фізичної культури у 2022–2023 навчальному році .
- Методичні рекомендації щодо викладання предмету "Захист України" у 2022–2023 навчальному році .
- Методичні рекомендації щодо викладання предмету "Основи здоров'я" у 2022–2023 навчальному році .
- Інструктивно-методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу у 5 класі Соціальна та здоров’язбережувальна освітня галузь у 2022/2023 навчальному році .
- Методичні рекомендації щодо викладання предметів художньо-естетичного циклу у 2022–2023 навчальному році .
- Методичні рекомендації щодо викладання предметів початкової школи у 2022–2023 навчальному році .
- Методичні рекомендації щодо викладання історії, основ правознавства, громадянської освіти та курсів духовно-морального спрямування у 2022–2023 навчальному році .
- Методичні рекомендації щодо викладання географії у 2022–2023 навчальному році .
- Методичні рекомендації щодо викладання трудового навчання (технології) у 2022–2023 навчальному році .
- Методичні рекомендації щодо викладання економіки у 2022–2023 навчальному році .
- Методичні рекомендації для працівників психологічної служби освітніх закладів щодо пріоритетних напрямів психологічного супроводу та соціально-педагогічного патронажу учасників освітнього процесу у 2022-2023 навчальному році.
Інституційний аудит, державний нагляд (контроль)
Приймання, переведення, вибуття учнів
Накази МОН:
- «Про затвердження Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти» від 16.04.2018 № 367
- «Про затвердження Порядку переведення учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти до наступного класу» від 14 .07.2015 № 762 (у редакції наказу МОН від 08.05.2019 № 621)
Освітній процес
Накази МОН:
- «Про затвердження Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності» від 22.09.2011 № 1099
- Про затвердження Правил проведення Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів — членів Малої академії наук України від 08.02.2021 № 147
- Наказ Державної служби якості освіти України «Про затвердження Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах позашкільної освіти» від 07.12.2020 № 01-11/78